Es denomina condromalàcia rotuliana a la patologia de degeneració del cartílag articular de l’articulació femur-patelar que sol cursar amb dolor a la zona anterior del genoll, inflamació de la zona inferior de la ròtula , dolor i diversos problemes en realitzar els moviments funcionals d’ aquesta articulació, sobretot en posició de flexió i càrrega.

Davant d’un diagnòstic de condromalàcia rotuliana, el primer que hem de veure és el grau d’aquesta ja que variaran molt els objectius del tractament i la simptomatologia que presenti el/la pacient.

Existeixen les condromalàcies de grau I en les quals hi ha un estovament del cartílag, les de grau II en les quals apareixen fissures en la part superficial del cartílag, les de grau III on les fissures assoleixen la part profunda i les de grau IV en les quals es perd el gruix total del cartílag.

Un cop sabem el grau de la condromalàcia mitjançant una prova d’imatge –com per exemple, una radiografia-, abans de començar el tractament, és important saber l’origen d’aquesta patologia per evitar que torni a reproduir-se: el gest esportiu lesiu, dismetria d’extremitats inferiors, mal repartiment de la càrrega corporal en la marxa a causa de desalineacions biomecàniques o dinàmiques, problemes en turmells o peus…

Pel que fa al tractament, cal destacar que, en els graus més avançats, a més de fisioteràpia pot fer falta suport farmacològic o infiltració de corticoides o àcid hialurònic (entre d’altres) a la zona per rebaixar el dolor i augmentar el líquid sinovial.

A nivell fisioterapèutic cal donar mobilitat passiva a totes les estructures d’aquest genoll per ajudar a la lubrificació de les mateixes i rebaixar el dolor. També cal valorar el eix peu-turmell-genoll-maluc-pelvis per realitzar ajustos necessaris. És important enfortir els músculs de la zona (quàdriceps, adductors, TFL, isquiotibials i tríceps sural) perquè ajudin a estabilitzar i protegir el genoll malmès. També exercicis de propiocepció seran necessaris per millorar el possible la inestabilitat causada per la condromalàcia.

Finalment, com a mínim en el període més agut quant a dolor, cal eliminar en la màxima mesura possible, gestos que provoquin molt impacte; com ara córrer, salts, passes llargues o esquats (sentadilla) sobre aquest genoll.