Moltes dones es resignen a patir dolor menstrual sever o rampes perquè creuen que és comú i no hi ha una solució alternativa als medicaments anticòlics com buscapina o medicaments antiinflamatoris. A aquesta afectació se l’anomena dismenorrea.

Per entendre el paper que pot tenir el fisioterapeuta i l’osteòpata en aquesta patologia, cal explicar el mecanisme fisiològic pel qual es produeixen aquests còlics acompanyat d’un dolor intens.

Dies abans de l’arribada de la menstruació, comencen a produir-se coàguls de sang a la zona de l’ovari que se sumen a un augment de la inflamació de la mateixa. Aquest fet implica un augment de la tensió en les estructures que sostenen aquest ovari (perquè l’ovari no flota a la cavitat pelviana) i que el relacionen amb l’úter i el psoas ilíac entre d’altres. L’augment de la tensió en les estructures fascials fa que elements estructurals com les vèrtebres lumbars o sacres tinguin menys llibertat de moviment i, per tant, produeixin restriccions amb el seu consegüent dolor. Aquestes restriccions afegides a la relació viscero-somàtica (explicació) dels ovaris amb elements estructurals són les que poden causar dolor lumbar.

Per tant, el paper del fisioterapeuta i/o osteòpata és molt important per eliminar aquestes restriccions, permetre un major moviment d’aquestes estructures del sistema musculoesquelètic i per tant reduir el dolor. Si a això li sumem un tractament visceral i fascial adequat, algun petit canvi que elimina els aliments proinflamatoris de la dieta i l’acció complementària d’una aspirina per reduir la producció de coàguls, podem aconseguir una disminució del dolor durant el període menstrual.